Leerdoelen werkgeluk en levensgeluk 2021

Leerdoelen, werkgeluk, levensgeluk, voor 2021 veel ruimte gewenst
Leerdoelen, werkgeluk, levensgeluk, voor 2021 veel ruimte gewenst

Leerdoelen: meer ruimte en meer verbinding

Voor 2021 wens ik je meer ruimte EN meer verbinding! Dat klinkt wellicht tegenstrijdig, daarom wat uitleg.

Leerdoel: meer ruimte

Meer ruimte, je kunt het heel letterlijk zien, zoals hierboven. Ruimte om je heen, is makkelijk te voelen. Je fietst naar de dichtstbijzijnde polder, of rivier, of een plein en je ziet: hier is ruimte. Je ervaart de ruimte, de lucht erboven, de lucht om je heen. Ook in een ‘vol’ land als Nederland is deze ruimte (als ik het goed heb!) voor iedereen binnen een half uur te vinden.

Ruimte kun je ook vinden in je lijf. Door aandacht te geven aan bijvoorbeeld je ademhaling merk je dat er ruimte is in je longen, die zich vult, weer leegloopt, weer vult, leegloopt.

Ook je maag en darmen vullen zich, legen zich, vullen zich, legen zich.

Meer ruimte in gedachten en leven en werk

Ook in je gedachten kun je ruimte ervaren. Meditatie is voor mij een fantastische manier om oude gedachtepatronen te doorbreken, nieuwe te ontdekken.

Het leven met een vraag, een leerdoel, schept ruimte om nieuwe antwoorden te ontwikkelen.

Door te stoppen of te minderen met bepaalde activiteiten, ontstaat er ruimte voor nieuwe. Zo heb ik het afgelopen jaar minder uren per week gewerkt. Er ontstond zo meer ruimte, voor rust, voor contact, voor klussen in huis, voor wandelingen. Niet alles hoeft direct ingevuld, het gevoel van ruimte is fijn om te ervaren.

Leerdoel: meer verbinding

Een community, een sangha, een gemeenschap, een familie, een netwerk, een team: hoe je het ook noemt, we maken allemaal deel uit van allerlei groepen.

Wat als we eens probeerden om iedere groep waar we deel van uit maken te zien als een groep waar we verbinding in kunnen oefenen? Het verhaal van Cheri Maples bracht me op dat idee.

werkgeluk weeekend verbinding leerdoel werkgeluk zwaaiden mensen aan tafel
Bijeenkomst werkgeluk in 2018

Een advocate leerde verbinding

Cheri Maples was een advocate en medeoprichter van het Centrum voor Mindfulness en Gerechtigheid. Ze werkte veel met en voor de politie. In een artikel las ik hoe ze zich liet inspireren door Thich Nhat Hanh, de bekende Vietnamese zenleraar. Hij ziet een groep mensen die samen mediteert, een sangha, niet als een organisatie, maar als een organisme. Door haar beoefening ging ze alle groepen waar ze deel uit maakte zien als een Sangha: haar familie, haar werkplek, de besturen waar ze deel van uit maakte.

Dus als ze een vergadering had en mensen zeiden na afloop: ‘Wat een verschrikkelijke vergadering, zeg!’ dan merkte ze op: ‘Nou, was je er zelf bij? Dan heb jij ook meegelopen om die vergadering zo te maken.’ Ik las een vertaling van haar artikel door Merel Leense in de Klankschaal 59, zomer 2019. Lees hier het origineel: Restoring Peace and Safety.

Tijdens de kerstvakantie luisterde ik naar een podcast die ruimte en verbinding verbond.

Een cabaretiere leerde voor stadsastronaut

In de warmste zomer in drie eeuwen probeerde Marjolijn van Heemstra zichzelf op te leiden tot astronaut in de hoop een handleiding te vinden voor de toekomst. Met behulp van ruimtevaartspecialisten, lange termijndenkers, een bomenexpert en haar buurman Bob zoomde ze stap voor stap uit op het dagelijkse leven.

Ik luisterde naar haar podcast en zag het als een leerproces om ruimte en verbinding te ervaren. Via de ruimte (letterlijk: het heelal) ontdekte ze verbinding met de toekomst, met de grond onder haar voeten (letterlijk!) en met uiteindelijk haar buurman Bob.

Luister de drie delen bij de VPRO.

Ruimte en verbinding

Wat ik leerde de afgelopen jaren, en wat ik weer herkende in de verhalen van Cheri Maples en Marjolijn van Heemstra, is dat verbinding gaat over jou, mij, de band tussen ons en de ruimte om ons heen. Door de ruimte om ons heen te ervaren letterlijk en figuurlijk voelen we vrijheid EN kunnen we beter observeren. Observeren van de ander, de groep, veranderingen daarin. Veranderingen ook bij mezelf. Plus het ervaren van de vrijheid om steeds opnieuw te kiezen voor verbinding, hoe die verbinding is en onze houding en gedrag in die verbinding.

Zo zijn voor mij ruimte en verbinding twee kanten van dezelfde medaille die elkaar versterken. Daarbij is het voor mij geruststellend dat het kunnen ervaren van ruimte en het kunnen verbeteren van verbindingen te leren. is Een leerproces waar ik nog volop met veel plezier mee bezig ben. Waar ik nog zoekend in ben om er de juiste woorden voor te vinden.

Wat ik wel weet: ik wens je voor 2021 EN ruimte EN verbinding!

Wil jij in 2021 aan de slag met ruimte, verbinding, leerdoelen?

Je kunt me natuurlijk gewoon bellen, appen, of mailen op 06 2277 0681 of hannekedijkman@newoptions.nl. Of mijn boek Een 10 voor werkgeluk in vier stappen bestellen, of kijken of een jaar op Zuid iets voor je is!

leerdoel ruimte zien, Maastunnel

Ps: na het schrijven van deze blog liep ik door de Maastunnel. Een prachtige verbinding tussen Noord en Zuid. En ja, met volop ruimte. Door met de thema’s ruimte en verbinding bezig te zijn, zie ik ze dus nu zelf in tunnels… Tunnelvisie krijgt zo weer een heel andere betekenis 🙂

Is dit interessant voor jouw netwerk?

(zie je geen buttons, verander dan je cookie-instellingen links onder)