(Leer)doelen heb je nooit alleen

Leerdoelen

Zowel bij coaching als bij zen werken we met leerdoelen. Bij zen gaat het vaak om leerdoelen als meer rust, beter slapen, betere concentratie, meer energie, meer zelfinzicht.

Bij zen gevorderden en ook bij coaching gaat het vaak om leerdoelen als meer focus, makkelijker keuzes/besluiten nemen, beter samenwerken, beter om gaan met tegenslagen.

Anderen spelen daar op minstens 3 manieren een rol bij.

1. Anderen en de keuze van een doel

Bij de keuze van een doel spelen anderen impliciet of expliciet een rol. Wat  verwachten anderen van jou? Hoe gedragen ze zich ten opzicht van jou? Welk gedrag zijn ze van jou gewend? Zouden ze een stimulerende rol of juist een belemmerende rol spelen bij het behalen van je doel? Bijvoorbeeld: je wilt meer gaan bewegen, maar in je omgeving is men liever lui dan moe. Of je wilt meer focus, maar een huis vol thuiswerkers en schoolkinderen lijkt dat een onhaalbaar doel.

2. Anderen en het werken aan je doel

Heb je eenmaal een doel gekozen, dan kunnen anderen je helpen of belemmeren bij het werken naar je doel. Ook als ze niet eens weten dat je dat doel hebt. Ze leiden je af, ze zetten je aan het twijfelen, of ze inspireren jou juist door hun gedrag. Ze wijzen je op interessante sites of boeken, geven je tips, leven met je mee.

3. Anderen en het bewust zijn van voortgang

Bij meditatiecursussen hoor ik vaak: “Ik merk nog weinig verandering, maar mijn partner vind me rustiger geworden.” Zie bijvoorbeeld het verhaal van Imge. Ook bij coaching gaat het uiteindelijk om ander gedrag: een ontspannen sollicitatiegesprek, fijnere samenwerking met collega’s, leiding of medewerkers, jezelf durven laten zien in werk of eigen bedrijf, etcetera.

Vertrouwelijk

Nu is coaching en ook meditatie vaak een heel vertrouwelijk proces. Mijn contact met anderen om de coachee / deelnemer heen is normaal gesproken nul tot minimaal. In welke omstandigheden zou het nu WEL zinvol zijn om anderen expliciet te betrekken?

Wanneer wel openheid?

Het samen met je omgeving leerdoelen stellen en met hen delen in hoeverre het lukt om er aan te werken is vooral nuttig als je de steun van je omgeving nodig hebt EN je wilt dat ze verandering van jouw gedrag opmerken.

Steun vragen

Klassiek voorbeeld is van degene die gezonder wil eten. Deel je dit voornemen, dan verwacht je van je omgeving dat ze je hierbij steunen, geen ongezond eten aanbieden, je aanmoedigen als je het moeilijk hebt.

Verandering opmerken en waarderen

Om voort te gaan op hetzelfde voorbeeld: fijn als je omgeving je aanmoedigt als je positief gedrag vertoont, iets gezond eet, iets ongezonds laat staan. Je complimenten geeft als je er gezonder uit begint te zien.

Openheid over leerdoelen? 10 vragen

Stel nu dat je open zou zijn over andere leerdoelen, zoals de 20 die hier naast staan.

  1. Wie in je omgeving zou je hierbij willen steunen?
  2. Wie zou je kunnen belemmeren?
  3. Hoe zou het zijn om open te zijn over jouw wens om hier beter in te worden?
  4. Wie zou er het eerste opmerken dat jij hier beter in wordt?
  5. Wie zou er baat hebben bij jouw vooruitgang?
  6. Wie zou er last hebben van jouw vooruitgang?
  7. Wie zou er last/baat van hebben als jij NIET beter hier in werd?
  8. Wie is echt een voorbeeld voor je? Wie inspireert jou om beter te worden?
  9. Wie zou je echt niet willen vertellen over je leerdoel? Waarom niet?
  10. Wie zou er trots zijn als jij dit gaat leren?

20 leerdoelen

  1. Meer zichtbaar worden
  2. Beter delegeren
  3. Meer uitkomen voor eigen mening
  4. Open luisteren naar standpunten van anderen
  5. Mensen aanspreken op ongewenst gedrag
  6. Beter samenwerken met anderen
  7. Beter inspelen op kansen in de omgeving
  8. Conflicten constructief en op tijd aankaarten
  9. Opkomen voor wat voor mij belangrijk is
  10. Zelfvertrouwen uitstralen
  11. Constructief bijdragen aan teams/netwerk
  12. Zelfstandig keuzes maken
  13. Focus op belangrijkste zaken
  14. Gepaste risico’s durven nemen
  15. Goed netwerk opbouwen en onderhouden
  16. Een betere coach / mentor worden
  17. Eigen mening overtuigend kunnen brengen
  18. Besluitvaardiger worden
  19. Gezonde balans tussen werk en privé
  20. Veerkrachtig omgaan met tegenslagen

Wil jij met een leerdoel aan de slag, MET anderen?

Dan is Stakeholder Centered Coaching iets voor jou. Dat kan als individuel coachingstraject.

Of: woon of werk je op Zuid, kijk dan eens bij Een jaar groeien op Zuid.

Je kunt me natuurlijk gewoon bellen, appen, of mailen op 06 2277 0681 of hannekedijkman@newoptions.nl.

Is dit interessant voor jouw netwerk?

(zie je geen buttons, verander dan je cookie-instellingen links onder)
Scroll naar top