Pauline op SS eigen bedrijf starten Rotterdam-Zuid coach

Een eigen bedrijf starten: vier tips uit de praktijk

Pauline op SS eigen bedrijf starten Rotterdam-Zuid coach
Pauline startte haar eigen bedrijf Content Matters Rotterdam, waarvoor ze mooie foto’s liet maken, hier vanaf de SS Rotterdam, op Rotterdam-Zuid

“Ik heb zoveel interesses!”

Pauline Krebbers had en heeft veel interesses. Toen ze bij me kwam voor coaching, werkte ze sinds een jaar bij een internationale school en had er een vaste aanstelling gekregen. Ze was verantwoordelijk voor de digitale communicatie. Maar ze had eerder met veel plezier een eigen duikbedrijf gehad en had ook veel belangstelling voor natuur en cultuur.

Ze vroeg hulp bij een keuze: bij wat voor organisatie zou ze zich echt op haar plek voelen? Was dat op de plek waar ze nu werkte, of toch ergens anders? De optie van een eigen bedrijf kwam nog niet bij haar op en kwam pas later naar boven.

Hier beschrijf ik hoe we in gesprek gingen om te ontdekken wat voor werk bij haar zou passen. Volg de tips en doe mee!

Tip 1: Brainstorm over organisaties en onderwerpen

We begonnen dus bij het begin: een brainstorm over wat voor organisaties je zou willen werken en rond welke onderwerpen je zou willen werken. Pauline maakte thuis een schema met wensen. Qua organisaties dacht ze o.a. aan culturele sector, non-profit, media, mensen. Qua onderwerpen aan klimaat, cultuur, onderwijs, taal. Ze had er zelf nog een lijst met voorwaarden aan toegevoegd: iets goed doen voor de wereld, teamwerk, online dingen/content, vrijheid.

In het volgende gesprek brainstormden we samen. Met wie zou ze kunnen praten om dit onderwerp verder te verkennen? Welke organisaties, filmpjes, boeken, podcasts konden inspiratie bieden? Waar kon ze naar toe, welke open dagen kon ze bezoeken?

Kortom: met nieuwsgierigheid valt er heel veel te ontdekken!

Tip: brainstorm eerst alleen en later met een of twee anderen om meer ideeën te vergaren.

Tip 2: Beschrijf voorbeelden van waar je goed in bent

In het eerste gesprek gaf ik ook huiswerk mee om een aantal voorbeelden te beschrijven van werk waar ze trots op is. Ze kwam terug met drie voorbeelden van projecten die ze had opgezet waar ze veel plezier aan had beleefd en die tot goed resultaat hadden geleid.

We keken samen wat daaruit af te leiden was: waar is ze goed in en wat vind ze echt leuk?

Daaruit bleek dat ze graag veel vrijheid heeft. Dat ze het leuk vindt om projecten van A tot Z te doen, tot ze echt goed in elkaar zitten. En dat ze ook lef genoeg heeft om nieuwe avonturen aan te gaan.

Aan het eind van het tweede gesprek was Pauline enthousiast: ze ging op avontuur.

Tip: verzamel eerst voorbeelden van waar je goed in bent en haal er daarna de rode draden uit.

3. Ga met plezier op avontuur

In het derde gesprek vertelde Pauline dat ze inderdaad op pad was gegaan. Ze had veel plekken bezocht, met veel mensen gesproken. Ze was op een driedaagse conferentie geweest: het Digital Marketing World Forum in Londen.

Alles bij elkaar was het een beetje teveel geweest. Het voelde al weer als werk, als moeten. En dat nog naast haar baan en haar gezin.

We deden een voice dialogue oefening, waarmee het verschil duidelijk werd tussen dwingend onderzoeken en spelend onderzoeken. Dat gaf ruimte om weer te gaan onderzoeken, nu op een ontspannen manier.

Tip: Kom achter je computer vandaan en ga echt fysiek op pad, ontmoet mensen en bezoek bijeenkomsten.

4. Neem tijd voor verkenning voor je bedrijf

In het vierde gesprek vertelde Pauline dat ze besloten had om een dag minder te gaan werken. In die dag zou ze tijd nemen om te experimenteren. Ze dacht aan gastlessen, SEO-advies, social media advies, contentstrategie, etc.

Ze wilde ook met zelfstandigen gaan praten om hun ervaringen te horen, want werken als zelfstandige, een eigen bedrijf, leek haar wel wat. Ze ging nog een cursus volgen om websites te kunnen bouwen.

En ze vroeg een vriendin om regelmatig met haar te reflecteren.

Kortom: ze zette kleine stapjes, zonder al echt een bedrijf op te zetten. Zo kon ze niet alleen verkennen of het werk haar zou passen, maar ook of het leven als zelfstandige haar zou bevallen. Zonder direct al de zekerheid van haar baan los te laten.

Tip: Wil je serieus stappen zetten, neem er dan ook serieus de tijd voor.

Hoe ging het verder?

Vier maanden later startte Pauline haar bedrijf Content Matters Rotterdam. Eerst deeltijd naast haar baan. Later hakt ze de knoop door en wordt full time ondernemer. Ze krijgt het al snel zo druk met boeiende klanten, ook op de onderwerpen waarover we eerder gebrainstormd hadden.

Nu, weer twee jaar later, is ze erg blij met de stap die ze heeft gezet. En ook met de manier waarop ze de voorzichtige start heeft gemaakt.

Pauline: “Door samen te werken met Hanneke met het ‘bussen model“, werd het voor mij snel duidelijk dat er veel ikken in de bus zitten, van twijfelaars tot aanpakkers en avonturiers. Maar dat ik zelf bepaal wie er (wanneer) achter het stuur zit. Ik ben heel blij dat Hanneke mij begeleidt heeft met de stap naar zelfstandig ondernemerschap. Ik wist niet dat het in me zat. Het is en blijft spannend, maar ik heb absoluut geen spijt gehad van mijn stap.

Dus voor betere online zichtbaarheid: ga naar Pauline bij Content Matters Rotterdam, of neem contact op met Pauline Krebbers op LinkedIn.

Heb jij eigenlijk ook ideeën voor een eigen bedrijf?

Een avontuur beginnen kun je alleen doen. Met iemand erbij om je te begeleiden op je pad kan het makkelijker, leuker, met meer en sneller resultaat. Neem dus contact op!

Je kunt me bellen, appen, of mailen op 06 2277 0681 of hannekedijkman@newoptions.nl.

Is dit interessant voor jouw netwerk?

(zie je geen buttons, verander dan je cookie-instellingen links onder)
Scroll naar top