bus met ikken, voice dialogue, leidinggeven werkgeluk

“Leidinggeven past niet bij mij” Of toch wel?

Michalina kwam op haar 20e naar Nederland, naar Rotterdam. Ze ging met veel energie en plezier studeren en werken en was daarin succesvol. Ze groeide door, werd ontslagen en vond een nieuwe baan. Toen ze bij mij aanklopte werkte ze een paar maanden als trainee en was ze sinds een paar weken teammanager. Die eerste weken waren erg pittig geweest en ze vroeg zich af of ze dit wel leuk genoeg vond, of het haar wel werkgeluk gaf? Was het niet teveel verantwoordelijkheid, ook in combinatie met een jong gezin?

Vraag jij je ook af of leidinggeven bij je past? Michalina en ik gingen in een coachingsgesprek in vier stappen aan de slag.

bus met ikken, voice dialogue, leidinggeven werkgeluk

Welke ikken spelen een rol bij je keuze?

Ten eerste vroeg ik haar welke ikken een rol spelen. Ze noemde de snelle beslisser, die de neiging heeft om maar gelijk ontslag te nemen. Die zet ze liever achter in haar bus met ikken. De idealistische ik maakte dat ze in dit werk een bijdrage wil leveren. De harde werker zit naar haar mening veel te veel voorin en maakt dat ze ook in haar vrije tijd nog volop ‘aan’ staat. Zo inventariseerden we in 10 minuten een heleboel ikken, zie de bus hierboven. Zo kregen we een beeld van haar gevoelens en gedachten.

Wat vind je het lastigste aan je je rol?

Daarna gingen we dieper in op wat ze lastig vond in haar rol als leidinggevende. Het eerste dat ze noemde was dat ze thuis ook nog veel met haar werk bezig was. Plus dat ze altijd oproepbaar moest zijn. In het werk gingen ze ook 24×7 door en bij calamiteiten moet zij er ook zijn.

Maar het meest lastig vond ze dat haar teamleden niet altijd deden wat er van ze gevraagd werd. Hebben ze er geen zin in? Zijn ze niet capabel? Sommige collega’s gingen haar zelfs met u aanspreken! Terwijl ze helemaal niet belerend wil zijn.

Wat vind je fijn aan je rol als leidinggevende?

Van de lastige kanten van het leidinggeven ging Michalina automatisch over op de fijne kanten. Ze wil echt bijdragen aan de organisatie en een verschil maken voor de klanten. Meer kwaliteit leveren. Zorgen dat klanten verder kunnen met hun leven. Ze vindt ook het meedenken in het management team leuk, strategisch bezig zijn.

Wat wil je leren?

Tenslotte vroeg ik Michalina wat ze willen leren. Ze realiseerde zich dat haar rol als leidinggevende nog heel vers is. En dat het dus logisch is dat het aanspreken van mensen op hun gedrag nog niet vanzelf gaat. Ze wil graag leren hoe ze op een duidelijke maar niet belerende manier kan leidinggeven.

Hoe ging het verder?

Nu Michalina van een probleem een leerdoel had gemaakt, voelde ze zich opgelucht. Ze realiseerde dat haar irritaties met haar eigen ontwikkeling te maken hebben. Door nu te blijven in dit werk zit ze er ook niet voor altijd aan vast. Ze hoeft dus niet (zoals de snelle beslisser wilde) direct een andere baan te zoeken. Het stuk over vreselijke leidinggevenden in het boek “Een 10 voor werkgeluk” gaf haar ook meer inzicht.

Een 10 voor werkgeluk in vier stappen, Hanneke Dijkman, 3e druk

Wil jij van probleem naar leerdoel?

Heb jij een probleem, bijvoorbeeld rond leidinggeven? Ik coach je graag. In een eenmalig coachingsgesprek zoals dat met Michalina, of een langer traject. Op Rotterdam-Zuid, of online. Je kunt me natuurlijk gewoon bellen, appen, of mailen op 06 2277 0681 of hannekedijkman@newoptions.nl. Je kunt ook mijn boek Een 10 voor werkgeluk in vier stappen bestellen, of de checklist uit proberen:

Is dit interessant voor jouw netwerk?

(zie je geen buttons, verander dan je cookie-instellingen links onder)
Scroll naar top