Topeconomen zijn vooral geïnteresseerd in publicaties en dus niet in onderwijs. Dat was mijn vooroordeel vanuit mijn eigen economiestudie . Echter, op de EFR alumni-dag (zie ook mijn blog hierover) ontmoette ik prof. dr. Ivo Arnold, een topeconoom die op de Economische faculteit verantwoordelijk is voor “Education Management”. Dat maakte me nieuwsgierig.
Volgens Linkedin is Arnold verantwoordelijk voor het ontwerp, de implementatie en de evaluatie van een “major” onderwijshervorming op de Economische faculteit. De interesse in onderwijs valt niet uit de lucht: als hoogleraar op Nyenrode Business Universiteit ontving hij elf “outstanding teaching awards” (de economenwereld lijkt geheel Engelstalig te zijn geworden…). Terug naar het begin: na het gymnasium in Heerlen (zijn zachte g is nog steeds te horen), begon Arnold in 1983 met zijn economie studie in Rotterdam en haalde in 1988 zijn drs titel, cum laude. Vervolgens werkte hij als assistent hoogleraar aan de EUR, tot 1994. Drie jaar later startte hij met zijn promotieonderzoek en in 1996 promoveerde hij met een proefschrift over Europees monetair beleid. In 1994 verwisselde hij het onderwijs op de EUR voor het onderwijs op Nyenrode. Daar doceert hij nu “Managerial Economics, Macroeconomics and International Money and Finance”. Hij doet vooral onderzoek naar Europese monetaire en financiële integratie en wisselkoersgedrag. Zijn onderzoek is gepubliceerd in vele internationale tijdschriften zoals International Finance, The European Journal of Political Economy and The Review of World Economics. Het grootste deel van zijn publicaties is vakinhoudelijk.
Tien jaar na zijn promotie op de EUR kwam Arnold daar terug als programma directeur. Sinds 2009 is hij bovendien vicedecaan en sinds 2010 is hij er ook hoogleraar in “Economic Education”. De laatste leerstoel is gericht op de versterking van het onderwijs. Het onderzoek van Arnold richt zich op de effectiviteit en efficiëntie van de inrichting van het onderwijs en het opsporen van best practices in het (economisch) onderwijs. Dat het onderwerp hem al langer bezig houdt blijkt uit het artikel dat hij in 2010 schreef “Het failliet van een VWO-profiel” (ESB 95 (4583), 253). Arnold liet daarin zien dat de gewoonte van economische faculteiten leerlingen met een bèta-pakket toe te laten en het vak economie niet meer verplicht te stellen, vruchten afwerpt uit een oogpunt van de kwaliteit van de prestaties van deze studenten in het wetenschappelijk onderwijs. Zij doen het significant beter dan de leerlingen zonder bèta-vakken en met economie. (Zie artikel daarover van A. Heertje)
Zijn onderwerp is erg hot, met de financiële crisis die voortduurt in Griekenland, Portugal, Spanje, Ierland… Op de NOS was hij in mei 2010 drie keer te horen over het noodfonds van de eurolanden en in die zelfde periode was hij ook op de BNR-radio. Vorige maand was hij op BNR-radio te horen over de monetaire gevolgen van de onrust in het Midden Oosten en de financiële crisis in Griekenland. Op RTLZ sprak hij over de stresstest van banken.
Onderzoek over monetaire economie, onderzoek over onderwijs, onderwijs geven, de pers te woord staan: zo te zien is Arnold een duizendpoot die dit bovendien met plezier doet. Met mijn zeer afwisselende loopbaan vind ik het altijd boeiend om de loopbaan te zien van mensen die zich hebben gefocusd. Arnold is nog geen 50 schat ik, ik ben benieuwd hoe hij zich de komende jaren verder ontwikkeld.
Overige bronnen: Linkedin, EUR over benoeming sept ’10, afbeelding van Arnold zelf.
Wil jij ook meer werkgeluk?
Je kunt me natuurlijk gewoon bellen, appen, of mailen op 06 2277 0681 of hannekedijkman@newoptions.nl. Je kunt ook meedoen aan de gratis proefsessie die ik regelmatig geef of mijn boek Een 10 voor werkgeluk in vier stappen bestellen: