Vrijdag kwamen de boeken binnen. Een man belde aan, de pallet stond al op de stoep. Plastic eraf, doos open, ja, daar waren de boekjes! Wat waren ze mooi. De kleur groen was nog spankelder dan ik had verwacht. De cover lekker stevig, het papier voelde zacht en dik. De foto’s helder. Het rook zelfs lekker!
Zaterdag begon het werkgeluk weekend (voor actuele activiteiten, zie NewOptions.nl) en enthousiast gaf ik iedereen een boekje. Als start las ik het stukje voor over de hobbelige weg. Het sloeg aan. Wat fijn, zo’n boekje erbij, wat handig.
Zondag zocht ik naar het stukje over kaizen, even de index checken. He, pagina 125, dat klopt niet. Verder kijken: he, de hele index klopt nee. O jee…. Nou ja, gewoon maar doorgaan met het weekend, hier kan ik nu niets aan doen.
Maandag stonden de hulptroepen klaar om mee te helpen met de verzending. Maar wat moest ik nu doen met die verkeerde index?
Ik vroeg mijn netwerk om advies én dacht zelf na. De reacties uit het netwerk varieerden van “Ach, wacht gewoon tot iemand het opmerkt” tot “Je hoort kwaliteit op te leveren, dus zo’n foute index kan echt niet”.
Dus wat te doen? Niets? Geen optie voor de eerlijke ik. De bladzijde eruit snijden? Te lelijk. De boeken opnieuw laten drukken? Dat zou wel erg veel kosten én minstens drie weken duren voordat er nieuwe zouden zijn. Een inlegvel met de juiste index erin? Lelijk en erg veel werk.
Ook mijn smoezen-ik liet van zich horen: in de inhoudsgave in het inkijkexemplaar had ik die hele index niet genoemd, dus zo erg was een foute index eigenlijk ook weer niet toch?
Middenweg
Mijn pragmatische ik koos voor een middenweg. De mensen waarvan ik het e-mail adres had en die één of een paar boekjes hadden besteld ging ik de goede index mailen. Dan konden die boeken ook nog vandaag door de hulptroepen ingepakt worden. De boekjes die in grotere getalen waren besteld (bijvoorbeeld 15 of 75 voor een hele afdeling) kregen een sticker verwijzend naar deze pagina.
Plezier?
Tja, en dan lees ik in mijn eigen boek: kun je plezier hebben van het maken van fouten? Nou, het was wel even schrikken. Tegelijkertijd ook leuk om allerlei oplossingen te bedenken (mijn creatieve ik kan helemaal los gaan) en te horen hoe verschillend de adviezen waren die uit mijn netwerk kwamen. Kortom: elk nadeel heeft zijn voordeel en levert weer een blog op :). En het was in ieder geval kicken om de eerste lading boeken bij PostNL aan te leveren!
Hierbij dus de correcte index (niet meer relevant nu, in de 2e en 3e druk zit de juiste index)
Zit fouten maken jouw werkgeluk in de weg?
Je kunt me natuurlijk gewoon bellen, appen, of mailen op 06 2277 0681 of hannekedijkman@newoptions.nl. Je kunt ook meedoen aan de gratis proefsessie die ik regelmatig geef, of bestel mijn boek Een 10 voor werkgeluk in vier stappen: