Lang geleden was er in China een monnik onderweg van het ene klooster naar het andere. Het werd nacht en was koud toen hij bij een kleine verlaten tempel kwam waar hij kon schuilen. Het werd zo koud dat hij besloot om het houten boeddhabeeld in stukjes brandhout te hakken. Toen hij zich zat te warmen bij het vuurtje kwam de oppasser van de tempel langs en zag wat hij gedaan had. “Hoe kun je nu onze Boeddha in brand steken!” jammerde hij.
Ook in Nederland zijn er genoeg mensen ‘not amused’ als je je niet houdt aan formele en informele regels. Als je dress codes aan je laars lapt en je auto enof je huis niet past bij je status. Als je niet meedoet met keurmerken en kwaliteitshandboeken. Zeker op het werk wordt je geacht om je aan de regels te houden.
Regels zijn maar regels
Tegelijkertijd zijn er ook mensen die met veel plezier de ruimte tussen de regels weten te vinden én anderen laten delen van dat plezier. Juist daar zit de creativiteit, de vernieuwing.
In de 20ste eeuw ontdekte de psycholoog Erik Erikson dat kinderen van een jaar of twee de regels van het spel als gegeven beschouwen. Vanaf een jaar of vijf, zes, beginnen ze te onderhandelen over de regels van het spel. * Toch vinden ook in 2016 veel volwassenen het moeilijk om negen punten met elkaar te verbinden met slechts vier lijnen.
Tussen de regels van Linkedin
Guido Makor van Computaal is zo iemand die de ruimte tussen de regels met veel plezier weet te gebruiken. Guido traint ondernemers en zzp-ers in het zakelijk gebruik van Linkedin. Ik doe mee aan zijn workshop ‘Lead generatie voor ondernemers en zzp-ers’.
In het echt lijkt hij behoorlijk op zijn profielfoto op Linkedin: geen stropdas maar een soort Engels nerd-vestje met daarboven een baard die te wild is voor een hipster. Zijn haar is nu nog wat wilder dan op de foto. Zijn tanden staan, net als op de foto, een beetje scheef. Ach, David Bowie had ook geen perfect gebit en die heeft het toch ver geschopt.
Guido doceert: “Zorg voor een goede profielfoto op Linkedin. Dat hoeft niet persé heel formeel te zijn, je moet vooral overkomen zoals je wilt overkomen. Laat hem wel maken door een professional. Ik heb de mijne laten maken door een professionele fotograaf in Hendrik-Ido-Ambacht. Dat kostte me 25 euro. Let op dat je niet om een pasfoto vraagt, die zijn veel te statisch.”
Guido werkte jaren als ICT-er, maar had daarvoor een opleiding Engels gedaan. Hij vertelt: “Ik ben een taalfreak en een ICT freak. Toen mijn broer me vijf jaar geleden vroeg om naar zijn Linkedin profiel te kijken stuurde ik hem tien kantjes met tips. Toen stelde hij me voor om zakelijk met Linkedin aan de slag te gaan.”
Zijn slogan werd: “Linkedin is een meester in het verbergen van functionaliteit”. Met zichtbaar genoegen vertelt hij ons hoe we die functionaliteiten toch kunnen vinden én ook kunnen omzeilen.
Het doel is daarbij duidelijk: meer business door het gebruik van linkedin. Dat maakt deze taal- en ICT-freak duidelijk aan de hand van bekende en zelfbedachte afkortingen. CTA: call to action, ja, die afkorting kende ik al. FiBERZ, die kende ik nog niet. Guido blijkt het zelf bedacht te hebben en ja, het geeft de aanwezigen duidelijk handvatten waarmee ze aan de slag gaan (sorry, van Guido mag ik nog niet verklappen wat het betekent).
Met X-Ray Search meer vinden dan Linkedin wil laten zien
X-Ray Search? Nooit van gehoord. Het blijkt een handige manier om Linkedin te slim af te zijn. Wie veel zoekt op Linkedin, bijvoorbeeld naar potentiële klanten, medewerkers of vacatures, loopt al snel tegen de limiet van vijftig zoekopdrachten per maand aan. Guido: “Met X-Ray Search omzeil je dat”
Vervolgens doceert hij over Boolean search operatators: AND, OR, NOT, (), “ “, site: of zelfs + | en -, al dan niet met woorden en tekens aan elkaar vast. Hij geeft direct een voorbeeld hoe je bijvoorbeeld een marketing manager vindt.
De aanwezige ondernemers en zzp-ers beginnen al wat glazig uit de ogen te kijken. Dan komt Guido weer verrassend uit de bocht: “Met www.google.advanced_search kun je precies hetzelfde doen en is het een stuk makkelijker.”
“Wat ook mooi is” vertelt Guido met een glimlach: “Met zo’n X-Ray Search omzeil je nog een beperking van Linkedin. Binnen Linkedin zie je namelijk alleen je 1e, 2e en 3e graads netwerk, met X-ray search zie je iedereen.”
Guido – Monnik: 2-1
Vergelijk ik even Guido met de monnik die het boeddhabeeld opstookte, dan zou ik zeggen: het staat 2-1. Beiden weten hun doel te halen: de een weet opdrachtgevers te vinden, de ander krijgt warmte. Maar bij Guido blijft Linkedin overeind, terwijl van het houten Boeddhabeeld alleen as overblijft. Overigens wist de monnik sancties te vermijden door te laten zien dat er echt geen botten en tanden in de as terug te vinden waren.
Een minuut oefening
Hoe ga jij nu creatief om met bestaande regels? Waar zie je ruimte om met meer plezier en/of resultaat te werken?
Of: doe een X-ray search om iemand op te zoeken die interessant voor je is!
Negen punten vier lijnen
Lukt het je om de negen punten met vier rechte lijnen te verbinden, zonder je pen van het papier te halen? Zo niet, zie wikipedia.
* Gelezen in het voorwoord door Robert Hamelijnck & Nienke Terpstra, in: It’s play time, 4 conversations avec/with: Tijs goldschmidt, Evelyne Reeves, Joris Luyendijk, Zoë Gray, Fucking Good Art # 31, 2014
Met dank aan Guido Makor van Computaal voor feedback op een eerdere versie van deze blog.
Ontdek de ruimte tussen de regels! Doe mee aan een gratis proefsessie werkgeluk
Je kunt me natuurlijk gewoon bellen, appen, of mailen op 06 2277 0681 of hannekedijkman@newoptions.nl. Je kunt ook meedoen aan de gratis proefsessie die ik regelmatig geef of mijn boek Een 10 voor werkgeluk in vier stappen bestellen: