Wat levert coaching op?
10 resultaten en een voorbeeld
Coaching, je bent aan het overwegen of het iets voor je is, maar je twijfelt. Wat zou coaching voor je kunnen betekenen? Oftewel: wat heb je er aan? In ieder geval leer je anders kijken, zie het plaatje hierboven.
Recht voor zijn raap
Nu ben ik al ruim 12 jaar coach en heb nog nooit een artikel geschreven over wat coaching voor mensen betekent. Het wordt dus tijd! Wat ik fijn vind aan Rotterdammers in het algemeen en die op Rotterdam-Zuid in het bijzonder, is dat we recht voor zijn raap zijn. Dus hier probeer ik zo zakelijk mogelijk in tien punten op te schrijven wat coaching je kan opleveren. Daarna geef ik een voorbeeld uit mijn eigen praktijk en probeer te verklaren waarom ik 12 jaar lang geen artikel over coaching schreef.
1. Coaching vermindert direct stress
Als iemand bij me komt, dan is dat meestal omdat de vraag of de situatie stress geeft. Iemand is gespannen. Bovendien kan een eerste bezoek aan een coach ook een bron van spanning zijn. Zo heb ik dat indertijd in ieder geval zelf ook ervaren. Dus het eerste wat een goede coach doet is je laten ontspannen. Naast lekkere koffie/thee helpt vooral de 100 procent aandacht van de coach en het vertrouwen dat de coach zelf heeft in het gesprek. Je merkt dat doordat je lijf ontspant en je gedachten rustiger worden.
2. Coaching geeft vertrouwen dat je op het goede pad bent
In een eerste gesprek vertel ik een klant altijd dat voor mij het eerste gesprek een beetje zoeken is. Ik ben op zoek naar de ‘juiste gebruiksaanwijzing’ voor deze specifieke mens in deze specifieke situatie. Dat zoekproces is ook gewoon leuk om te ervaren. Door samen een open gesprek te voeren, vragen te stellen, te vertellen, komen we altijd tot een zinvol gesprek. Oftewel: door hier te zijn ben je al op het goede pad.
Waar hebben mensen last van?
Mijn werk is saai
Ik zit in een keurslijf
Ik vind mijn werk vrij zinloos
Ik krijg geen erkenning
Ik krijg geen waardering
Ik heb een slechte beoordeling gehad
Ik leg de lat te hoog
Ik pieker veel en slaap slecht.
3. Coaching helpt je je vraag te verhelderen
Een coach is altijd gericht op het oplossen van het probleem waarmee jij komt. Of het omgaan met de uitdaging waar jij voor staat. Een eerste stap is daarom om te verhelderen waarvoor je komt. Daarom is het belangrijk om helder te krijgen wat je vraag/probleem/uitdaging precies is. De meeste mensen die bij me aankloppen hebben hun vraag nog niet helemaal scherp. Er is een onvrede of een verlangen, daar willen ze wat mee. Dan is het al heel verhelderend als er een goede vraag komt! Daarom vraag ik vaak al voor het eerste gesprek om de vraag te mailen. Dan begint eigenlijk het pad al.
Met welke coachingsvragen komen mensen?
Hoe doe ik meer wat ik wil doen
Hoe oriënteer ik me op ander werk
Hoe zet ik stappen in mijn bedrijf
Hoe hou ik de regie in mijn werk
Wat zijn mijn mogelijkheden
Hoe wil ik verder de komende # jaar
Hoe krijg ik meer structuur in mijn zoektocht
Hoe wordt mijn werk zinvoller
Hoe word ik meer zichtbaar
Hoe krijg ik meer ruimte op mijn werk
Hoe krijg ik meer erkenning
Wat te doen met een slechte beoordeling
Wat wil ik de komende 20 jaar van mijn carrière
Hoe kan ik mezelf verder ontwikkelen
Hoe leg ik de lat minder hoog
Wat zijn mogelijkheden binnen mijn functie
Wat zijn mogelijkheden buiten mijn functie
4. Coaching helpt je antwoorden te vinden
Bij een goede coach ga je de deur uit met antwoorden op je vragen. Dat zijn wellicht wel andere antwoorden dan je had verwacht. Sterker: dat is misschien wel een kernkwaliteit van coaches: dat ze niet doen wat je van ze verwacht! Durf je dus te laten verrassen. Overigens kan een antwoord ook de vorm krijgen van nieuwe vragen. Of bijvoorbeeld oefeningen waarmee je nieuwe antwoorden vindt. Soms ook weet een klant eigenlijk al het antwoord op zijn/haar eigen vraag en hoef ik als coach alleen maar te bevestigen: helemaal goed, doen!
5. Coaching helpt je meer zelfinzicht krijgen
Tot nu toe hebben alle vragen waarmee mensen bij me kwamen te maken met a) zichzelf en b) hun omgeving. Dus helpt het meestal om naar beide te kijken bij de coaching. In de coaching krijg je dus meer zelfinzicht. Wat is zelfinzicht? Zelfinzicht is wat mij betreft inzicht in je zelf: je gedachten, je gevoelens, je lijf en je gedrag en de patronen die je daarin hebt ontwikkeld. Ik werk daarbij veel met Voice Dialogue. Door jezelf beter te leren kennen, kun je ook ontdekken hoe je in de situatie bent terechtgekomen waar je je nu in bevindt.
Wat levert coaching op? Nog 5 resultaten
6. Coaching helpt meer inzicht te krijgen in je omgeving
Niemand leeft in isolement. In het werk hebben we te maken met collega’s, leidinggevenden, opdrachtgevers, klanten, patiënten, burgers, etc. Privé hebben we al dan niet partners, kinderen, ouders, vrienden en vriendinnen, buren, etc. In coaching krijg je meer inzicht in a) hoe jij denkt en voelt over deze verschillende partijen, b) hoe jouw gedrag is ten opzichte van hen, c) waarom de resultaten hiervan al dan niet kloppen met jouw verwachtingen.
7. Coaching helpt je om leerdoelen te kiezen
Is helder wat de vraag is, hoe je zelf in elkaar zit en hoe je omgeving eruitziet, dan wordt het tijd om leerdoelen te kiezen. Wat wil jij leren, zodat je vooruit komt? Leerdoelen werken goed, omdat mensen meer manieren onderzoeken om resultaten te behalen. Bovendien staan mensen die focussen op leerdoelen (versus prestatiedoelen) meer open voor positieve én negatieve feedback. Verder geeft de focus op prestatie meer stress, wat kan leiden tot verlamming en vermindering van het vermogen tot logisch denken, waardoor er dus juist meer kans op fouten is. Bij leerdoelen wordt iedere fout een kans om te leren. Zie het artikel Zen en de kunst van het falen, dat ik schreef voor ZenActueel.
Voorbeelden van leerdoelen
Hoe leer ik zeggen wat ik wil zeggen
Hoe leer ik vaker nee zeggen
Hoe leer ik omgaan met autoriteit
Hoe leer ik op de juiste wijze aandacht geven aan mensen
Hoe leer ik me focussen
Hoe leer ik om beter contact te krijgen met mijn klanten
Hoe leer ik me minder verantwoordelijk te voelen
Hoe leer ik om meer te willen (i.p.v. moeten)
Hoe leer ik op een leuke en effectieve manier reflecteren
8. Coaching leert je beter omgaan met jezelf en anderen
Leerdoelen gaan bij mijn klanten vooral over de omgang met jezelf en/of met anderen. Dus de leerdoelen focussen meestal op een van die twee of beide. Hieronder zie je wat voorbeelden. Van je coach krijg je (in ieder geval bij mij) concrete handvatten hoe je met je leerdoelen aan de slag kunt gaan. Bijvoorbeeld oefeningen, een boek, verwijzingen naar filmpjes, meditatie, etc.
9. Coaching leert je reflecteren en opnieuw plannen
Als je de deur uitloopt met antwoorden op je vraag in de vorm van een duidelijke vraag, meer inzicht in jezelf en anderen, een concreet leerdoel en een plan hoe je kan werken aan dat leerdoel, dan voelt dat goed. Tegelijk is het natuurlijk maar het begin. De volgende stap is om actief te leren, dat wil zeggen oefenen, kennis en ervaring opdoen. Daarbij helpt ook reflecteren. Dat kan je al doen tussen de coachingsgesprekken in en daar geef ik dus vaak ook handvatten voor. In een volgend gesprek blikken we dan vaak terug: wat heb je geleerd? En onderzoeken daarna wat je situatie en je vraag dan nu is. Waarna de cyclus weer verder gaat.
10 Coaching laat je groeien en maakt dat je blijft groeien
Tot slot is er natuurlijk geen slot. We zijn nooit uitgeleerd. Dus wat ik klanten vooral probeer te leren is hoe ze door kunnen gaan met groeien. Daarbij is mijn persoonlijke ervaring dat het soms vreselijk is en meestal heerlijk is om dat te blijven doen. Iedere keer opnieuw kijken: wat wil ik? Waar loop ik tegenaan? Wat heb ik geleerd de afgelopen periode? Hoe ga ik weer verder? Die zoektocht, dat leerproces, daar hoop ik nog mijn hele leven lang meer door te gaan!
Een voorbeeld van wat coaching je kan opleveren
Dit is een fictief voorbeeld aan de hand van diverse klanten. Voor echte klantverhalen zie de aanbevelingen hier en de aanbevelingen op LinkedIn.
Stefan belt me. Hij vraagt of ik tijd voor hem heb. Ja hoor! Hij heeft mijn site gezien en wil wat informatie. Okay, wat zou je willen weten? Tja, het loopt niet zo lekker op zijn werk. Hij heeft regelmatig aanvaringen met zijn leidinggevende, die hij overigens niet echt capabel vindt voor zijn functie. Vorige week was er een knallende ruzie. Zal hij maar weer gaan solliciteren? Maar ja, in die situatie heeft hij helaas in eerdere functies ook gezeten. Dus wellicht heeft het ook iets met hem zelf te maken. Okay, zeg ik, interessant. Ja, en mijn site sprak hem wel aan. Hij heeft ooit een cursus mindfulness gedaan, misschien zou hij weer eens moeten beginnen met mediteren.
Zo praten we nog even verder. Zijn stem klinkt al wat meer ontspannen. We maken een afspraak. Ik bied hem aan om wat ‘huiswerk’ te geven. Dat spreekt hem aan. Als ik het ‘huiswerk’ vertel klinkt hij zowaar enthousiast!
Een week later zitten we aan tafel (met anderhalve meter afstand). We verhelderen zijn situatie door een ‘bus met ikken’ te maken (zie de informatie over Voice Dialogue) van hemzelf en van zijn leidinggevende. Daarna formuleren we als leerdoel: hoe kan ik beter met autoriteit omgaan? Ik geef Steef een concrete oefening mee uit mijn boekje Een 10 voor werkgeluk en nog andere handvatten (die ik hier niet verklap). Plus een eenvoudige manier om dagelijks kort te reflecteren.
We hebben daarna nog twee gesprekken, waarbij al snel blijkt dat de verhoudingen op het werk beter worden. Steef krijgt zelfs plezier in de nieuwe situatie. De sollicitatieactiviteiten gaan weer in de koelkast. We ronden de coaching af. Steef is echter nog niet klaar met zichzelf en schrijft zich in voor een meditatiecursus bij Zen.nl Rotterdam-Zuid. Een paar jaar later overweegt hij een nieuwe stap in zijn loopbaan en belt hij me weer om samen te sparren.
Waarom nu pas een artikel over wat coaching kan opleveren?
Toen ik startte als coach was mijn ‘systematische ik’ druk om te doen wat me geleerd werd. Tegelijk was ook mijn ‘eigenwijze ik’ druk bezig om zelf te ontdekken wat coaching nu precies was. Daarbij putte ik ook inspiratie uit de coaching die ik zelf mocht ervaren. Misschien was er ook een ‘ingewikkeldmaker’ actief, die de rode draad niet zag. Ook heb ik een ‘brede-interesse-ik’ die dan weer ging schrijven over bijvoorbeeld omgaan met autoriteit, twijfel, uitstelgedrag, communicatie, etcetera. De ‘zenleraar’ in mij, schreef veel stukjes in de ZenActueel, die weer meer over Zen gingen. En ga zo maar verder. Nu dus, aan de hand van een goede vraag die iemand me stelde, eindelijk een stuk over coaching. Heb jij ook een vraag over coaching? Ik hoor hem graag voor een volgend artikel! hannekedijkman@newoptions.nl
Wat levert coaching op? Dat weet je pas echt als je het uitprobeert
Dus neem contact met me op: op 06 2277 0681 of hannekedijkman@newoptions.nl.