Eén tv, of hoe je conflicten de-personaliseert voor meer werkgeluk

FacebookLinkedInTwitterEmail

six simple rulesHeb je thuis meer dan één tv zodat ieder zijn/haar eigen programma’s kan kijken? Goed. Maar op het werk heeft ook iedereen een eigen “tv” en daardoor is er geen noodzaak voor samenwerking. Mr Kwaliteit, Mr Sales, Mr Veiligheid hebben ieder hun eigen doelen, middelen en beperkingen. Daardoor komen vervolgens mensen bij mij terecht. Een groot deel van de conflicten op het werk hebben NIET te maken met cultuurverschillen, NIET met verkeerde systemen of structuren. Twee topconsultants van Boston Consulting Group leggen in “Six Simple Rules” uit hoe je conflicten kunt “de-personaliseren” en vervolgens met die zes simpele regels maken dat iedereen naar één gewenste uitkomst toewerkt. Inclusief voorbeelden van internationale bedrijven waarin bijvoorbeeld de Zwitsers niet efficiënter bleken dan de Amerikanen vanwege het Zwitser zijn, maar vanwege hun monopoliepositie binnen het bedrijf.

Als iedereen de “Six Simple Rules” van Yves Morieux en Peter Tollman zou volgen, dan was er een stuk meer werkgeluk was mijn conclusie na het lezen van het boek.  Daarom geef ik graag één van hun wijze lessen weg: “Regel 1: begrijp wat je mensen doen”. Dat kan door een paar vragen te stellen:

  • Wat zijn de meest interessante aspecten aan je werk?
  • Wat zijn de moeilijkste, frustrerende aspecten aan je werk, de zaken waar je je het meest aan ergert?
  • Wat zijn de belangrijkste problemen die je moet oplossen?
  • Van wie (afdelingen, mensen) ben je het meest afhankelijk in je werk, met wie heb je de meeste conflicten?

Sowieso ook héél interessante vragen om te stellen in een netwerk- of sollicitatiegesprek of als je belt naar aanleiding van een vacature. Ook interessante vragen om je jezelf af te vragen als je reflecteert op je werkervaring.

interessant