70% vindt werk via netwerken? “Broodje aap”

FacebookLinkedInTwitterEmail

hoevindikeenbaanTrouwe lezers weten dat ik hou van onderzoek waaruit blijkt wat echt werkt bij het vinden van werk. Zo’n boek is ‘Hoe vind ik een baan?’ van Dorien Waadorp-Slotboom en Geert-Jan Waasdorp.

Hoe betrouwbaar zijn de gegevens?

Het onderzoeksbureau Intelligence Group onderzocht hoe mensen nu echt werk vonden. Intelligence Group voert sinds 2003 het grootste en breedste arbeidsmarktonderzoek van Nederland uit: het Arbeidsmarkt GedragsOnderzoek (AGO). Het AGO geeft een actueel, betrouwbaar, representatief en onafhankelijk beeld van o.a. het zoekgedrag van alle Nederlandse arbeidsmarktdoelgroepen. Het onderzoek bestaat uit een online vragenlijst die elk kwartaal door gemiddeld 5.000 unieke respondenten wordt ingevuld. Na elk kwartaal worden de data verrijkt met informatie van nieuwe respondenten. De betrouwbaarheid en representativiteit van het AGO worden gegarandeerd doordat de Intelligence Group respondenten uitnodigt en weegt op basis van CBS gegevens.

Wat vooral interessant is voor werkzoekende Dutch Repats:

  • Via netwerken en vacaturesites worden de meeste banen gevonden
  • Netwerken is wel het belangrijkste kanaal, maar minder belangrijk dan vaak wordt beweerd
  • WO-ers kunnen ook goed terecht bij werving- en selectiebedrijven
  • HBO-ers vinden ook werk via uitzendbureaus, en ook WO 50+ers zijn daar welkom
  • Open sollicitaties zijn ook een goede manier om werk te vinden, voor HBO-ers en in iets mindere mate voor WO-ers (behalve WO 50+)..

Broodje aap

In het interview dat ik had met Dorien Waasdorp-Slotboom vroeg ik haar naar het netwerken. In veel boeken wordt gezegd dat 70% van de vacatures via-via gaat. Jullie vroegen mensen via welk oriëntatiekanaal ze aan hun huidige baan zijn gekomen. Slechts 23% noemde netwerken. Kun je het verschil verklaren?

Dorien: “Die 70% is een broodje aap verhaal. Je ziet wel dat netwerken het beste scoort. Via vacaturesites vindt 14,5% een baan en via open sollicitaties 9,9%. Wel is het natuurlijk zo dat mensen hun netwerk gebruiken bij sollicitaties. Bijvoorbeeld door van te voren met mensen te praten die bij de organisatie werken of de organisatie goed kennen. Een open sollicitatie doen zonder enig contact vooraf is zinloos. Ik adviseer mensen ook altijd om zich bij open sollicitaties te richten op de afdelingsmanager, niet op HR, want de afdelingsmanager beslist en weet ook wanneer er vacatures komen.”

Social media biedt vooral veel informatie, daar vind je geen baan

Social media staat heel laag in jullie ranking. Verwacht je dat dat gaat veranderen of blijft social media meer voor oriëntatie dan voor solliciteren?
Dorien: “Uit ons onderzoek blijkt dat slechts 2,3% werk heeft gevonden met social media. Ik adviseer werkzoekenden om de basis eerst goed op orde te hebben. Met social media kun je natuurlijk wel veel informatie achterhalen. Je kunt bijvoorbeeld zien dat er bij een firma iemand weg is gegaan en dan daar solliciteren.

Bel recruiters

Wat is volgens jou de beste manier voor hoger opgeleiden om werving- en selectiebureaus en recruiters te benaderen?
Dorien: Bellen. Bereid je goed voor en zie het echt als een sollicitatiegesprek. Zo’n recruiter werkt natuurlijk ook voor het geld, dus zal kijken wat hij voor je kan doen. Voel je een klik, onderhoud het contact dan goed.”

Welke tips heb je voor Dutch Repats?

Dorien: Geert-Jan (co-auteur van het boek en Doriens echtgenoot) heeft onlangs een lezing gegeven over ‘Job Hunting from Abroad’. In de slideshare Job Huntint from Abroad zie je  dat er op specifieke functies nog steeds tekorten zijn, ook op 100+k banen. Hot: internationale bedrijven, callcenters, IT, Tech, Offshore, Oil & Gaz, Hij adviseert om je op DMU’s te richten, decision making unit, oftewel de beslissers in plaats van de HR-afdeling.

Gebruik synoniemen

Wat is de meest gemaakte fout bij vacatures zoeken?
Dorien: “Mensen onderschatten het belang van zoekwoorden. Het uitproberen van synoniemen is essentieel. Zoek bijvoorbeeld niet alleen op accountmanager, maar ook op account-manager, account (spatie)  manager, salesmanager, etc. “.

Onder lezers van de nieuwsbrief verlootte ik een exemplaar van ‘Hoe vind ik werk?”. De actie is inmiddels verlopen.